Image

Obiectivul principal al produsului „FACEM Investiții BGK” este stimularea creșterii economiei naționale prin oferirea ÎMM-urilor a resurselor financiare, în condiții avantajoase, pentru finanțarea proiectelor investiționale ce țin de eficiența energetică, tranziția energetică și măsuri de adaptare la schimbările climatice.

Obiective specifice

Indicatori de impact economic, cuantificați în baza rapoartelor statistice prezentate de beneficiari în al 3-lea an de la obținerea finanțării:

majorarea și/sau menținerea
de către beneficiari a cel puțin
500 locuri de muncă

cel puțin 60% din beneficiari
au înregistrat o creștere
a performanței financiare

cel puțin 60% din beneficiari
au înregistrat o creștere
a productivității muncii

Indicatori de performanță financiară, înregistrați la sfârșitul anului 3 de la lansarea produsului:

obiectiv țintă –
120 proiecte finanțate

valoarea totală a finanțărilor
oferite pentru proiectele investiționale:
până la 166 000 000 lei

valoarea totală a investițiilor
realizate de beneficiari –
circa 190 000 000 lei

Indicatori de performanță privind aspectele sociale și de gen, înregistrați până în anul 2031:

  • cel puțin 25% din beneficiarii finanțărilor sunt ÎMM-uri administrate de femei
    (administrator sau deținător de cotă-parte de minim 25% din capital social al ÎMM-ului);

  • cel puțin 25% din beneficiarii finanțărilor sunt ÎMM-uri administrate de tineri
    (administrator sau deținător de cotă-parte de minim 25% din capital social al ÎMM-ului, deținută de persoane cu vârsta de până la 35 ani inclusiv).

Indicatori de proiect de finanțare, înregistrați până în anul 2031 inclusiv:

  • cel puțin 600 IMM-uri cu suport (consultații) în pregătirea documentației de investiții prin intermediul unor cursuri de formare pentru consolidarea capacităților privind educația financiară și antreprenorială;

  • cel puțin 300 IMM-uri, care au solicitat finanțare de la bănci, cu suport în cursuri de alfabetizare financiară;

  • Cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră evitate pe an – 2052
    (Prezumând emisii estimate de 5,7 t CO2 e la o instalație de 10 kW pe an, investiție medie de 30 kW x 120 proiecte finanțate. Valoarea țintă = 120 x 30 kW x 0,57 t = 2052. Emisia de 5,7 t CO2 la o instalație de 10 kW este estimată presupunând un timp mediu de lucru fotovoltaic de 1200 h pe an în Moldova și 0,473 factor național de emisie pentru consumul de energie electrică în Moldova).

BGK – Bank Gospodarstwa Krajowego

 

Beneficiar efectiv – o persoană fizică care exercită control direct sau indirect asupra Beneficiarului Final, care corespunde definiției de beneficiar real, definit în Directiva (UE) 2015/849 privind AML*.

 

Beneficiar final – întreprindere căreia IFP i-a acordat finanțare pentru implementarea proiectului(elor) investițional(e).

 

Eficiența energetică – utilizarea optimă a energiei pentru a obține un anumit rezultat sau pentru a realiza o anumită activitate. Aceasta implică reducerea consumului de energie fără a sacrifica calitatea sau performanța serviciilor sau produselor furnizate. Eficiența energetică poate fi îmbunătățită prin utilizarea tehnologiilor mai eficiente, implementarea practicilor mai bune de utilizare a energiei și promovarea conștientizării și educării privind economisirea energiei.

 

FACEM – Fondul pentru Antreprenoriat și Creștere Economică a Moldovei.

 

FSM – Solidarity Fund PL.

 

Instituție financiară participantă (sau IFP) - bancă din Republica Moldova care a încheiat un acord cu ODA și împrumutatul.

 

Măsurile de adaptare la schimbările climatice – acțiuni necesare a fi întreprinse, pentru a face față efectelor schimbărilor climatice, precum creșterea temperaturilor, creșterea nivelului mării, schimbările în modelele de precipitații etc. Aceste măsuri pot include construirea de infrastructură rezistentă la schimbările climatice, protejarea ecosistemelor vulnerabile, adaptarea agriculturii și practicilor de gestionare a resurselor de apă.

 

OGPAE – Instituția Publică „Oficiul pentru Gestionarea Programelor de Asistență Externă", abilitată prin lege cu atribuții de due diligence, selectare, aprobare, precum și de monitorizare a performanțelor IFP și a eligibilității acesteia de a participa la programe de refinanțare a fondurilor externe, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 338/2020.

 

Resurse FACEM – mijloacele financiare în MDL ale FACEM obținute din alocările de la bugetul de stat care pot fi acordate IMM, definite astfel conform Legii cu privire la întreprinderile mici și mijlocii nr. 179/2016, respectând criteriile stabilite la pct. 14 din Regulamentul cu privire la activitatea Fondului pentru antreprenoriat şi creştere economică a Moldovei, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 94/2023.

 

Resurse BGK – mijloacele financiare în MDL și EUR ale FACEM obținute în temeiul Acordului de împrumut, încheiat la 19 decembrie 2023 între Republica Moldova și Bank Gospodarstwa Krajowego (Polonia), ratificat prin Legea Parlamentului Republicii Moldova nr. 441/2023 și a documentelor subsidiare încheiate în vederea implementării prevederilor acestuia.

 

Sancțiuni - orice sancțiuni economice sau financiare, embargouri comerciale sau măsuri similare impuse, administrate sau puse în aplicare de oricare dintre următoarele (sau de orice agenție a oricăreia dintre următoarele):

- Națiunile Unite
- Statele Unite ale Americii
- Uniunea Europeană

Solicitant – întreprindere care solicită finanțare pentru implementarea proiectului(elor) investițional(e).

 

Tranziția energetică se referă la trecerea de la utilizarea surselor de energie tradiționale, precum combustibilii fosili, către surse de energie regenerabilă și durabilă, cum ar fi energia solară, eoliană, hidroenergia și altele. Această tranziție este necesară pentru a reduce dependența de resursele neregenerabile și pentru a limita impactul negativ al emisiilor de gaze cu efect de seră și al schimbărilor climatice.

Alte definiții, noțiuni și acronime utilizate în prezentul document, au sensul expus în Regulamentul FACEM și Acordului de împrumut, încheiat la 19 decembrie 2023 între Republica Moldova și Bank Gospodarstwa Krajowego (Polonia), ratificat prin Legea Parlamentului Republicii Moldova nr. 441/2023 și a documentelor subsidiare încheiate în vederea implementării prevederilor acestuia.

Noțiunile de Credit renegociat/prelungit se referă la creditul care se încadrează în definițiile de activ renegociat/prelungit prevăzute în reglementările Băncii Naționale a Moldovei.

----------------

* Conform Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015, privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, Beneficiar real înseamnă orice persoană (persoane) fizică (fizice) care dețin(e) sau controlează în ultimă instanță clientul și/sau persoana fizică (persoanele fizice) în numele căreia (cărora) se realizează o tranzacție sau o activitate și care includ(e) cel puțin:

i. persoana fizică (persoanele fizice) care dețin(e) sau controlează în ultimă instanță o entitate juridică prin exercitarea directă sau indirectă a dreptului de proprietate asupra unui procent suficient din acțiuni ori din drepturile de vot ori prin participația în capitalurile proprii ale entității respective, inclusiv prin deținerea de acțiuni la purtător, sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, alta decât o societate cotată pe o piață reglementată care face obiectul cerințelor de divulgare a informațiilor în conformitate cu dreptul Uniunii sau al unor standarde internaționale echivalente care asigură transparența corespunzătoare a informațiilor privind exercitarea dreptului de proprietate.

Deținerea a 25% plus unu acțiuni sau participația în capitalurile proprii ale unui client într-un procent de peste 25% de către o persoană fizică este un indiciu al exercitării directe a dreptului de proprietate. Deținerea a 25% plus unu acțiuni sau participația în capitalurile proprii ale unui client într-un procent de peste 25% de către o entitate corporativă, care se află sub controlul unei (unor) persoane fizice, sau de către mai multe entități corporative, care se află sub controlul aceleiași (acelorași) persoane fizice este un indiciu al exercitării indirecte a dreptului de proprietate. Aceasta se aplică fără a aduce atingere dreptului statelor membre de a decide ca un procent mai mic să poată constitui un indiciul al proprietății sau al controlului. Controlul prin alte mijloace poate fi definit, printre altele, în conformitate cu criteriile din articolul 22 alineatele (1)-(5) din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului;

ii. în cazul în care, după epuizarea tuturor mijloacelor posibile și cu condiția să nu existe motive de suspiciune, nu se identifică nicio persoană în conformitate cu punctul (i) sau în cazul în care există orice îndoială că persoana identificată (persoanele identificate) este (sunt) beneficiarul real (beneficiarii reali), persoana fizică (persoanele fizice) care ocupă o funcție (funcții) de conducere de rang superior, entitățile obligate țin evidența măsurilor luate în vederea identificării beneficiarilor reali în conformitate cu punctul (i) și cu prezentul punct.